الاثنين، 17 نوفمبر 2008

المــــــــــــــــــــارّون


انا بجد آسفه جدا انى بقالى فتره مش بكتب مواضيع بمعنى مواضيع بس بجد انا حاليا مشغوله بشكل لا يوصف
فمحبتش انى اقطع المدونه اللى بعتبرها جزء منى صراحة وقولت اطلعكوا على اللى فى بالى


كل يوم بنقابل ناس ونتعرف على ناس نتكلم مع ده ونسلم على ده و هكذا
بس هل عمرنا فكرنا فى تأثيرنا على الناس اللى حولنا؟؟؟؟؟؟
هل عمرنا فكرنا ان ممكن وسط الناس دى ناس أثرنا فيهم بعمق شديد من غير ما نشعر بيهم!!!!
هما فكرنا دايما بدعواتهم وأشواقهم وحبهم الصادق
بيتمنوا مننا لو نبذل لهم جزء من الأحاسيس والمشاعر اللى بيبذلوها لينا
بيتمنوا أننا نشعر بيهم
بيتمنوا إننا نشعر بهمومهم ونربت على أكتافهم عشان نخفف عنهم ولكن
وللأسف بنتجاهلهم من غير ما نفكر فى مشاعرهم
من غير ما نفكر ان وسط الناس دى ممكن تلاقى اقوى علاقة صداقه حقيقيه عرفناها
وبعد كده لما نفقدهم من حياتنا بنحزن جدا على فقدهم
نتحسر ونقول يا ليتهم يرجعوا تانى و لو للحظه نبذلهم كل المشاعر
نعرفهم أن لهم قيمه ومكانه فى قلوبنا
لهم قيمه ومكانه عندنا تجاهلناها ومحسناش بقيمتها الا بعد فوات الاوان
يا ليت كل واحد فينا يفكر فى الناس دى... فى منهم أد ايه فى حياتنا!!!!!!
لما نلاقيهم أوعى نتجاهلهم عشان منندمش ونتحسر عليهم

هناك 10 تعليقات:

نقطة مية يقول...

اشخاص كتير لو اديناهم حقهم في تأمل تعاملاتهم معانا..هنستفيد حاجات كتير على الصعيد النفسي مش المادي..بس ايقاع الحياة السريع مش مدي فرصة

وحـــــــــــى القلم يقول...

نورت المدونه
يارب اشوفك هنا على طول
صحيح ان ايقاع الحياه سريع
بس مش لازم ان الواحد ينشغل بالماديات
فقط لازم ياخد باله من مشاعر الناس

Wish I were a Butterfly ... يقول...

انت غريبة أوي
:)
بجد

أصلي كتبت في نفس الموضوع دة "برده" قبل كدة.بجد انت قريبة مني أوي بطريقة غريبة!! :).عموما... بلا تردد بضم صوتي لصوتك. بس للأسف الكلام دة نفسي أقوله لأصحابي اللي نسيوا المعنى دة أوي
صحيح فيه مسئوليات ومشاغل كتـــــير في دنيتنا دلوقتي. بس أكيدلو فيه ترتيب صح للوقت هيلاقوا وقت يأثروا في اللي حواليهم ولو بكلمة بسيطة و لا حتى بسمة.وبالعكس.. دي كمان حاجة هتسعدهم أصلا
تحياتي لموضوعك بجد.وربنا يعينك في الحاجات اللي شاغلاكي يا سمسوم

وحـــــــــــى القلم يقول...

والله بجد يا هبوبه!
شئ غريب ...
انا مكنتش اعرف انك كتبتى فى الموضوع ده قبل كده
انا فعلا حاسه اننا متشابهين فى حاجات كتير من اول ما شفت مدونتك وكلامك
انا كمان نفسى الناس اللى ناسينى يدخلوا يقرأوا الموضوع ده وموضوع فضفضه
نفسى اللى جرحتنى تدخل تقرأ
انا اصلا قلتلها على المدونه بس اعتقد انها مدخلتش تلاقيها مش عاوزه حاجه تمت لى بصله
يلا ربنا يسامحهم
معاكى فى انك تسعدى الآخرين هيسعدك انتى كمان اصلا ده غير الثواب انك هتدخلى بهجه فى نفوسهم
ربا يعينا
الماديات والمشاغل مش باقيه
بجد انا سعيده اوى بتعليقك ده
نورتى
كان بقالك كتير مش بتردى فجالى احباط
وقلت هبطل اكتب

Wish I were a Butterfly ... يقول...

!!!!!
إيه؟؟؟

جالك إحباط؟
و تبطلي تكتبي؟؟؟؟

إيه يا بنتي سيبك مني خـــــالص. انت أحسن مني بكتير
خليكي اكتبي واكتبي و اكتبي و لا يهمك

كلامك أثر فيّ جدا :(.مشتقولي كدة تاني بجد.انسيني أحسن أنا هبقى كويسة قريب إن شاء الله...وهابقى آجي أزهقك كل شويةلحد ما تقولي خلااااص. ابعدي عني بأة
:)
شكرا سمية
بس بصي...اللي اتعلمته من التدوين..إنه أيوة ممكن تتأثري بناس وتحبيهم أوي أوي. بس حاولي عمركما تثقي فيهم زيادة،وحاولي مش تتأثري بالسلب كتير منهم
تسلميلي يا جميلة :)شكراأوي بجد

Wish I were a Butterfly ... يقول...

معلش آسفة إني بكتب تاني

بصي...مشكلتي هي إني مش بعرف أقول شفوي. يعني لازم أفضل أجرب و بتاع :(. بس هو "لو"حابة تستعملي أغاني من نفس السايت اللي بستعمله يبقى روحي عند الام بي ثري اللي شغالة منه الأغنيةو هيكون فيه جملتين تحته.منهم
create ....
هي دي اللي المفروض تدخلي عليها وتملي البيانات وكدة
لومش نفعت قوليلي وهقوللك ممكن نعمل إيه تاني.طيب؟؟
آسفة بجد إني مش عارفة أوي أساعدك

وحـــــــــــى القلم يقول...

هههههههههههههه
احسن منك؟؟؟
يا بت؟؟؟
بطلى بكش شويه
وبعدين تزهقينى ده مين
انتى تنورينى
بس سورى مش فاهمه قصدك من تثقى فيهم زياده؟؟؟
واتأثر بالسلب؟؟؟

وميض ابتسامة يقول...

انا بصراحة احببت قبل ان ارد عليك ان ازور مدونتك واتعرف عليك بطريقة عملية ...
قرأت افكارك تجاه " المارون "
وطبعا انت بكلماتك الواضحةالصريحة .. فتحت الباب على قضية هامة جدا ..وهى تجاهل معظمنا لمشاعر صادقة وقوية من بعض الشخصيات فى اطار حياتنا .. وقد نندم عليها بعد فقدها أو بعد فوات الآوان..
لذا يجب ان ننتبه لمن يحبوننا ونبادلهم الحب والمشاعر الطيبة .. طالما يستحقونها

زيارتى الاولى لك .. ومدونتك رقيقة وصادقة .. مع تمنياتى بدوام التواصل

Wish I were a Butterfly ... يقول...

انت فين؟؟ :(

يارب تكوني بخير يا سمسم الجميلة أوي

بصي... مش كان قصدي و الله أي حاجة وحشة. بس قصدي من "مش تتأثري بالسلب"هو إن أنا فيه فترة خلال تدويني كنت حبيت ناس كتير من اللي بيكتبولي أوي. ودي طبعا مش حاجة وحشة أبدا أبدا، بس كنت حبيتهم بدرجة كبيرة يعني لما حدمنهم بيكتب بوست حزين أو واحدة تفكر تقفل مدونتها أو كدة أنا كنت بتأثر جدا و ممكن أفضل طول يومي مش عارفة أفكر في أي حاجة لأني قلقانة عليها. فاهمة قصدي؟؟
بجد مش قصدي أي حاجة وحشة. بس دة كان قصدي. بأنك ممكن تحبي ناس من المدونات بس دايما تفتكري في الآخر إنهم ناس عمرك ما شفتيهم و تحاولي مش تتأثري بيهم أوي

عارفة طبعا إنك أعقل مني بكتير:). بس حبيت أفهمك الجملة دي لأنك سألتيني عليها مش أكتر

وحشتيني أوي. أتمنى تطمنيني عليكي لما تقدري. ربنا يعينك أكيد في مذاكرتك
:)
كل سنة وانت طيبة:). تقبل الله

في انتظار تدويناتك يا سمسم الجميلة

وحـــــــــــى القلم يقول...

اهلااااااا بوبه حبيبتى
وحشتينى والله
كل سنه وانتى طيبه يا جميل
انا فعلا كنت مشغوله فى المذاكره والكليه ربنا يسهل واعدى من غير مواد كده
شكرا على توضيحك للأغنيه بس انا كنت عاوزه احط نشيد عندى على الجهاز
آسفه بجد انى أتأخرت سامحينى على قلة ذوقى مردتش على طول
أعقل منك
هههههههههههههههههههه...
انا بتشجع بكتابات المدونات اللى بحبها
بتدينى جرعة تفاؤل بس ممكن افكر فى السبب بس مش لدرجة انى افضل طول اليوم مشغوله فى بالى