الثلاثاء، 14 أكتوبر 2008

يا ترى هتتجوز على انهى طريقه؟!


الي كل راغبي الزواج هل سالت نفسك يوما كيف تزوج سابقوك انها المعاناه
مصـــر الفرعـونيــــــــة
بابا انا عايز اتجوزاختى حت حورخلاص يا ابنى خليها تنقل حاجتها فى قوضتك..وابقي هاتلها حجرين صوان هدية.. مبروك ياتاح............ ......... .....
مصــــــر فى عصـــــر الرومــــــان
تتجوزينى ياافروديت اتجوزك يا بانسيلوس يللا بينا نبنى كوخ عالبحر ونعيش هناك يللا......... .......
مصـر بعد الفتح الاســـــلامى
ولدى خالد يا شيخ احمد بيريد يتجوز ابنتك البكر الكريمة.. وبيبنى خيمة.. ويقدم مهربعيروالله خالد ولدك زين الرجال .. وايش اتمنى غير رجل صالح يكون زوج لبنتى .. وكما قال رسول الله صلى الله عليه وسلم ' ان جاءكم من ترضون دينهوخلقه فزوجوه 'قيموا الافراح.........
مصــــــــر 1919
انت حتتجوز بنت الحاج عبد الجليل .. انا كلمته خلاص ووافق .. وضب قوضتك وهات خلخال .. فرحك يوم الخميس اللى جاى طب مش اشوفها الاول يابا انت اتجننت ياولد تشوفها ده ايه .. انت ح تتجوز والاتخبص حاضر يابا......... ........
مصــــــــــــر 1960
بقى يا ستى بنتك آمال جالها عريس ياألف نهار ابيض يا ألف نهارمبروك جدع طيب وابن حلال موظف فى الحقانية .. وماهيته مش بطالة .. اهو يبنوا حياتهم سوابعد الجواز.. والا ايه رأيك يا أمالعروسة؟الرأى رأيك يا أبو العروسة ..والله العيال ح يعجزونا يا ابومحمدفشر .. تدبل الوردة وريحتها فيهايانرجوستى......... .........
مصــــــــر فى عصــــــر الانفتــــاح
اخرسى يا بنت... انااللى يتجوز بنتى لازم يكون عنده شقة تمليك وعربيةوسوبرماركوبس يا امامفيش بس.. اناوابوكى قبل ما يموت فى الحرب كانت بتعدىعلينا ايام ما بنلاقيش ناكل.. انا يا بنتى مش عايزاكى تتعذبى زى ما احنااتعذبنا.. انتى ح تتجوزى فتحى ابن خالتك بس انا مش بحبه يا ماما الحب مابيأكلش تونة فى الزمن ده يا فالحة امرك يا ماما........
مصــــــــــــر2008
البنت:بابا توتي حييجى يقابلك بكره وهو راجع من المول مع ديدى متتكلمش معاه فى اى ماديات من فضلك انا بشترى راجل واحنا معانا كتير وبعدين الكلام فى المهر والعفش والقايمه والفرح ده موضه قديمه وحاجات بلدى ياى انا اتفقت معاه على كل حاجه والفرح فى كافيه ماريانو فى المعادى على الضيق كده وانا جيت اعزمك انت ومامى الاب: مبروك يا حبيبتى
منقول للأمانه

هناك تعليقان (2):

Wish I were a Butterfly ... يقول...

:)))
حلوة أوي السيناريوهات اللي كتبتيها دي

عندك حق في معظمهم فعلا.. و دمك خفيف بجد :)

المدونة بتاعتك فكرتني بي زمان أول ما بدأت تدوين... كان حتى نفس التمبليت اللي انت مختاراه وكان كل كتاباتي انجليزي و ..يمكن كنت بكتب شبهك شوية وقتها :) بس مش عارفة إيه حصل لي و بقيت مش بعرف أكتب:)
تحياتي

وحـــــــــــى القلم يقول...

ايه مش بتعرفى تكتبى؟؟؟؟؟؟؟
ده انتى كتابتك حلوه ما شاء الله
ربنا يخليكى بجد انك بتشجعينى
انا بكتب انجليزى لأن ده مجال تخصصى وانا بحبه جدا